Dodaj ofertę

Plastik z oceanu

Zanieczyszczenie plaż i oceanów na świecie, przerosło najśmielsze oczekiwania ekspertów. 

Ludzie dzielą się na tych, którzy biernie żyją w obliczu tego problemu i na tych, którzy swoją postawą robią, co mogą, aby wspierać inicjatywy racjonalnego podejścia i zrównoważonej gospodarki. Są też wśród nas aktywiści i wizjonerzy, którzy mają pomysł lub możliwości, aby wpłynąć na dobre zmiany nie jednostkowo, ale globalnie. 

Jednym z nich jest z pewnością Cyrill Gutsch, założyciel Fundacji Parley for the Oceans.

Organizacja wyznaje ideę, że siła zmian leży w rękach konsumenta, ale moc kształtowania konsumenckiego sposobu myślenia, leży po stronie branż kreatywnych. Parley jest więc przestrzenią integracji kultury z problemem ogromnego zanieczyszczenia środowiska. To miejsce przyspieszenia idei zmian, aby konsumpcjonizm nie wygrał w wyścigu o “być albo nie być” naszego ekosystemu.

Artyści, projektanci mody, technolodzy, dziennikarze, architekci, wynalazcy produktów i naukowcy- to oni mają narzędzia do kształtowania rzeczywistości, do kreowania myśli konsumenckiej. Parley nie chce protestować i krzyczeć o tym, że świat upada, a plastik zalał już oceany do granic możliwości. Organizacja ta kreuje za to ideę świadomej gospodarki, która dotrzyma kroku rozbuchanemu konsumpcjonizmowi. 

Pod marką Parley powstaje wiele inicjatyw, które mają na celu w dłuższej perspektywie zakończenie procesu zanieczyszczeń. Jedną z nich jest stworzenie sieci współpracujących organizacji, które sprzątają wybrzeża i rzeki, plaże morskie, morza i oceany. Pozyskany w ten sposób plastik przetwarzany jest do dalszego użytku, jako tworzywo nazwane Parley Ocean Plastic. 

Punktem wzrostu idei na rynku globalnym była nawiązana w 2015 roku współpraca z marką Adidas, która zobowiązała się do wycofania jednorazowych tworzyw sztucznych ze swoich produktów i wykorzystywania wyłącznie tych, pochodzących z recyklingu.

Znaczna część asortymentu odzieżowego i obuwia sportowego marki adidas w tej chwili została stworzona przy wykorzystaniu Parley Ocean Plastic pochodzącego głównie z wybrzeży Malediwów. Zaczęło się od zestawów sportowych, zaprojektowanych dla drużyn piłkarskich Bayern Monachium i Realu Madryt. Jako pierwszy powstał też model buta do biegania UltraBOOST Uncaged Parley. Do 2024 roku marka ma całkowite zastąpić wykorzystywane do produkcji tworzywa sztuczne, na powstałe z recyklingu Parley.

Setki marek i artystów współpracujących w tej chwili z organizacją mają ogromny wpływ na świadomą gospodarkę i zrównoważony biznes. Produkty i inspiracje artystyczne każdego dnia zmieniają świadomość grup konsumentów. Rodzą się i rozwijają inicjatywy oddolne, jak edukacja ludności zamieszkującej tereny najbardziej zanieczyszczone morskim plastikiem, jak i artystyczne wystawy, instalacje, prelekcje oraz działania lokalne na całym świecie. 

“Jeśli oceany umrą, umrzemy i my” Kapitan Paul Watson 

Poprzedni post
Dzień dobry, wege świecie!
Następny post
Wegańska alternatywa skóry